Preventie en mondhygiëne

De taken die door de preventieassistente en de mondhygiëniste worden uitgevoerd zijn in eerste instantie gericht op preventie: het voorkomen van gaatjes in tanden en kiezen (cariës) en het voorkomen van tandvleesaandoeningen. Wanneer u last heeft van het regelmatig ontstaan van gaatjes; tandsteen of aanslag op het gebit; vieze smaak of slechte adem of problemen met de mondverzorging, dan zal uw tandarts u binnen onze praktijk verwijzen naar de preventieassistente of, bij uitgebreidere problematiek, naar de mondhygiëniste.
Langdurige ontsteking van het tandvlees kan leiden tot  afbraak van de steunweefsels van de tanden en kiezen. Dit heet Parodontitis. Specifieke ziekten als diabetes, rheuma en hart- en vaatproblemen kunnen verergerd worden door parodontitis. Ook miskramen komen vaker voor bij vrouwen met parodontitis.

Preventieve behandelingen, uitgevoerd door preventieassistente en mondhygiëniste

• Geven van voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen, gebitsverzorging en het effect van voeding op het gebit.
  • Uitvoeren van volledige gebitsreiniging: verwijderen van plaque, tandsteen en aanslag.
  • Het aanbrengen van gebitsbeschermende middelen, zoals fluoride of een laklaagje op tanden en/of kiezen (sealen).

De mondhygiëniste voert naast preventieve behandelingen ook curatieve behandelingen uit: behandelingen gericht op het genezen van bepaalde tandvleesaandoeningen. Wanneer u last heeft van bijvoorbeeld: bloedend tandvlees bij het poetsen; rood, gezwollen of terugtrekkend tandvlees, dan zal uw tandarts u verwijzen naar de mondhygiëniste in onze praktijk.

Curatieve behandelingen, uitgevoerd door mondhygiëniste:

• Behandelen van bloedend tandvlees, teruggetrokken tandvlees, rood of gezwollen tandvlees.
  • In opdracht en onder verantwoordelijkheid van de aanwezige tandarts het geven van een lokale verdoving.
  • Een uitgebreide beschrijving over de mondverzorging vindt u op de website van het Ivoren Kruis.

Lees hier waarom een goede mondhygiëne van belang is voor uw hart en bloedvaten.

Beoordeel ons!

Independer klantscore